|
Еволюція процесу управління
Практика управління так само стара, як і людське суспільство. Саме з цієї причини неможливо точно визначити час виникнення перших елементів управління. Необхідність в управлінні з'являється тільки тоді, коли особи, які безпосередньо виконують роботу, в силу яких об'єктивних причин не в змозі самостійно координувати cвої дії. Такими причинами можуть бути занадто складна кінцева мета, неможливість для працівників самостійно контролювати і оцінювати дії один одного і т.п. У цьому випадку будь-яка людина або група людей повинні взяти на себе координуючі функції, тобто здійснювати управління діяльністю виконавців.
Як тільки люди заселили землю і стали жити племенами, то відразу ж з'явилася потреба в науці і мистецтві управління. Очевидно, що для підтримки порядку в співтоваристві першим сформувався потреба в політичному управлінні. Спільна праця (полювання, рибальство, готування та розподіл їжі, виготовлення одягу, знарядь праці та зброї), захист від ворогів і диких звірів стимулювало зародження економічного і військового управління.
Отже, менеджмент в той чи іншій формі існував завжди там, де люди працювали групами і, як правило, в трьох сферах людського суспільства: • політичної - необхідність встановлення і підтримки порядку в групах; • економічної - необхідність у вишукування, виробництві і розподілі ресурсів; • оборонної - захист від ворогів і диких звірів. Виникнення управління відносять до 5 тис. до н. е. і виділяють в історії його розвитку п'ять періодів, початок яких пов'язане з п'ятьма управлінських революцій.
Перша управлінська революція - релігійно-комерційна - пов'язана з виникненням писемності в стародавньому Шумері. Поява писемності зробило істотний вплив на розвиток стародавнього суспільстваі в кінцевому разом призвело до утворення особливої касти жерців-комерсантів. Вони здійснювали торгові операції, вели ділове листування і комерційні розрахунки. Релігійний характер носило управління і в Давньому Єгипті. Побудовані в 3000-2000 рр.. до н.е. Єгипетські піраміди свідчать про високий рівень розвитку не тільки науки і культури, але і управлінського мистецтва.
Друга управлінська революція - світсько-адміністративна відноситься до 1792-1750 рр.. до н.е. Вона пов'язана з діяльністю правителя Вавилону - Хаммурапі, який видав звід законів, що регламентують порядок управління державою. Третя, виробничо-будівельна, управлінська революція датується 605-562 рр.. до н.е. - Час правління стародавнього царя Навуходоносора. Її основним результатом була інтеграція методів державно управління з контролем і регулюванням діяльності в сфері виробництва і будівництва. Четверта управлінська революція пов'язана з зародження капіталізму і початком індустріального прогресу європейської цивілізації (XVII-XVIII ст.). Її сутність полягає у відділенні управлінців від власності на засоби виробництва і зародження такого явища, як професійне управління.
П'ята управлінська революція, відома як бюрократична, що стався в кінці XIX - початку XX ст. Теоретичною базою Цією революції послужила концепція раціональної бюрократії, а основним результатом стали формування великих ієрархічних структур, поділ праці, організаційне регламентування і т.п. Розвиток техніки і нові технології, зростання масштабів виробництва різко ускладнили управління, виделіли його в особливу сферу діяльності, що вимагає спеціальних знань. Необхідність вирішення проблем призвела до активного узагальнення досвіду, до пошуків ефективних методів управління виробництвом і працею. Виникла наука управління - менеджмент.
До початку XX в. цілісної теорії управління не існувало, робота інженера, адміністратора була скоріше мистецтвом, заснованим на інтуїції. Однак Бурхливий розвиток нових технологій, Небачені раніше масштаби виробництва з усією гостротою поставили питання про формування наукових методів управління. Була потрібна НЕ абстрактна теорія, а наукові дослідження, націлені на вирішення конкретних проблем, на розробку практичних рекомендацій. І не випадково, що основи теорії управління виробництвом ні були закладені людьми, які знають досконально технологію промислових підприємств та особливості взаємин між робітниками і керівниками.
|
Категория: Статьи и работы студентов | Добавил: (11.09.2012)
| Автор: Чернявська Я. КТО-31
|
Просмотров: 592 | Комментарии: 2
| Рейтинг: 0.0/0 |
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи. [ Регистрация | Вход ]
|
|
|