Безпека - поняття важливе і стародавнє, таке ж необхідне для кожного туриста, як харчування і сон. Тому забезпечення безпеки туристів під час подорожі - головна турбота туристської фірми. На забезпечення безпеки туристів спрямований цілий комплекс заходів, здійснюваних туристськими організаціями. При цьому першорядне значення мають стабільна політична обстановка в місцях відпочинку або подорожі й екологічний стан цих місць. При невідповідності цих чинників нормі - туризм важкий і небезпечний.
Дуже важлива в даному випадку правдива і повна інформація для туристів про екологічний і політичний стан у країні (регіоні) подорожі. Якщо туристська фірма не може гарантувати безпеку в нестабільних політичних або неблагополучних екологічно районах, то подорожі в ці регіони скорочуються. Прикладів тому багато. Наприклад, під час війни в Перській затоці подорожі в країни цього регіону в той період скоротилися на 90%. Аналогічна ситуація є в наш час у Югославії і на Кавказі. Не провадяться подорожі в екологічно неблагополучні райони.
Турист їде в незнайоме йому місце, часто в іншу країну. Він не завжди знає, який там клімат, які речі, захисні засоби, ліки можуть знадобитися в подорожі. Йому важко буває зорієнтуватися на місці через мовні розходження. Передбачити, що може знадобитися туристу в подорожі, і дати йому найкращу пораду - задача туристської фірми.
Для прикладу можна взяти досвід американської медичної компанії, що працює в тісному контакті з турбізнесом "Пепто-Бісмол". Її буклет за назвою "Радник мандрівника" надається безплатно кожному туристу при придбанні їм туру. У цьому буклеті містяться елементарні, але дуже необхідні поради по зберіганню здоров'я для подорожуючих у різних країнах.
Поради цього буклету допоможуть туристу зробити подорож більш безпечним заходом із погляду здоров'я.
Насамперед, радять автори буклету, ще до виїзду в подорож необхідно дізнатися про кліматичні умови обраного місця. Можливо, вони не підійдуть по медичних показаннях (алергія, підвищений артеріальний тиск і ін.). Може бути, краще поїхати туди в інший, більш сприятливий період (сезон). Для провідування деяких екваторіальних країн необхідно обов'язково робити щеплення від жовтої лихоманки, що діє приблизно 10 років, але повинне бути зроблена не пізніше 10-15 днів до в'їзду в країну й ін. Можливі й інші медичні вимоги.
Бажано підготувати запас з необхідними таблетками і медикаментами, тому що можна не знайти потрібних ліків у країні перебування, а аналог не ліків у країні перебування, а аналог не гарантує тієї ж дії і відсутності побічних реакцій.
Необхідно в подорож брати із собою невеличку аптечку, до складу якої включаються антигістамінні, протизапальні, протиопікові, перев'язувальні і дезинфікуючі матеріали.
"Порадник мандрівника" звертає увагу туристів на необхідність дотримання обережності і стриманості при прийомі незнайомої їжі в інших країнах, а також про небажаність ужитку сирої води.
Сонце і плавання в міру - здоров'я в подорожі! Необхідно пам'ятати про важливість використання в тропічних країнах сонцезахисних кремів і окулярів.
Плавати найкраще в спеціально позначених місцях водойм і в басейнах. У незнайомих місцях можна наткнутися на "підводні сюрпризи", а також сама вода може призвести до інфекційних або шкірних захворювань.
При подорожі в іншу країну необхідно пояснити туристам, як знайти кваліфікованого лікаря, куди звертатися в крайніх випадках. Корисно мати у своїх дорожніх документах на випадок непередбачених обставин бланк, де вказуються основні дані по стану здоров'я (група крові, можливі алергійні реакції, медичні проблеми і рекомендації).
Страхування туристських поїздок грає велику роль у забезпеченні безпеки туристів.
При класичному страхуванні від нещасних випадків клієнту звичайно компенсується моральна сторона події - він одержує матеріальну виплату за те, що його організму був нанесений збиток. Це крім оплати по лікарняному листі. У ряді випадків суми виплат перевищують фактичні витрати.
Проте усе залежить від страхового договору, укладеного між страховою компанією і туристом.
Інгосстрах та його агенти, наприклад, займаються страхуванням українських туристів, що виїжджають за кордон, відшкодовує тільки фактичні витрати, пов'язані з наданням екстреної медичної допомоги в країнах, де вона платна, проте, у межах 50 тис. дол. (у Європі).
Види страхування в сфері туризму:
· страхування туристів у закордонних поїздках;
· страхування туриста і його майна;
· страхування ризику турфірм;
· страхування іноземних туристів.
Сума страхового внеску залежить від декількох причин.
Перше - від розміру страхового внеску (чим вище страховий внесок, тим більше суми страхових виплат).
Друге - люди старше 60 років сплачують подвійний тариф.
Третє - підвищені тарифи звичайно встановлюються для людей, пов'язаних із ризиком: льотчиків, моряків, спортсменів, детективів, водіїв вантажівок.
На дітей знижки, як правило, не передбачені, а деякі компанії взагалі не страхують дітей молодше 2-3 років.
Деякі фірми страхують цінне майно.
Для великих тургруп страховка обійдеться дешевше, ніж для туристів - одиначок.
Необхідно знати, що посольства країн, де дуже дороге лікування, просто не дадуть візу, якщо туристи застраховані менше ніж на 30 тис. доларів. Таку страховку необхідно мати при в'їзді в США, Канаду, Японії, Ізраїль, Німеччину, Австрію.
Якщо з туристом відбувся під час подорожі в іншій країні "страховий випадок", що призводить за собою або звертання до лікаря, або втрату багажу, то туристу необхідно зателефонувати по телефону, зазначеному в агажу, то туристу необхідно зателефонувати по телефону, зазначеному в страховому полісі, назвати його номер і номер телефону, по якому з ним можна є зв'язатися, і обрисувати ситуацію, що створилася.
Туристів варто попередити, що оплачуються лише ліки виписані лікарем.
Основні види страхування мандрівників роздивимося на прикладі української страхової компанії "Остра-Київ", що має три варіанти розцінок страхового внеску, що дають туристам різні можливості.
1-й варіант ідеальний, на думку страховиків, для турів вартістю до 200 дол. і тривалістю до 8 днів. Має самі мінімальні розцінки страхового внеску: 1 чол. - 3 дол.; 2 чол. - 6 дол.; 3 чол. - 9 дол. Ці розцінки поширюються на тури тривалістю 8 днів. Понад 8 днів - ще плюс по 0,5 дол. за кожний додатковий день подорожі. Цей варіант дає гарантії страхового відшкодування у випадках: відмови від подорожі, ремонту орендованої машини, покалічення і смертельного випадку. Затримки подорожі не з вини туриста і затримки багажу - по найнижчих розцінках.
2-й варіант підходить для турів вартістю до 400 дол., тривалістю до 13 днів. Розцінки страхового внеску: 1 чол. - 7 дол., 2 чол. - 14 дол.; 3 чол. - 21 дол. Якщо подорож понад 15 днів - плюс ще по 1 дол. за кожний додатковий день. Цей варіант дає гарантії більш високих страхових виплат.
3-й варіант - туристські круїзи і подорожі, вартістю понад 400 дол. Сума внеску розраховується як 5% від загальної ціни подорожі. По цьому варіанті передбачені найвищі тарифи страхувальних виплат по всіх зазначених у 1 і 2 варіантах випадках плюс: у випадку банкрутства туристської компанії й авіаліній (по невиконаних поїздках); медична допомога і госпіталізація в подорожі; пропажа багажу, документів; критична авіаційна медична допомога.
Кредитні картки, розширяючи сферу своєї фінансової діяльності, включають і страховку подорожей. Таку страховку надають картки "Америкен експрес", "Віза", "Дайнерс" і "Еврокард/Мастеркард".
"Америкен експрес" пропонує дві картки: зелену і золоту.
Зелена картка виплачує страховку в сумі 1 млн. франц. фр. у випадку смерті або інвалідності, якщо проїзний квиток був викуплений по картці. Додатково можна застрахуватися на надання медичної допомоги, вартість даної страховки 450 франц. фр.
Золота картка оцінює страховку в сумі 2 млн. франц. фр. і включає цивільну відповідальність, витрати подорожі (затримки літаків, ануляція рейсів, відсутність стикування. У даному випадку виплачується 1 тис. фр. за моральний збиток), багаж (виплачується 5 тис. фр. у формі покупок, що провадяться по картці), медичну і технічну допомогу (пропонується транспортування на батьківщину, відшкодування всіх медичних витрат за кордоном в сумі 25 тис. фр.), юридичну допомогу, карну заставу.
"Дайнерс" так само, як і золота картка "Америкен експрес", страхує подорож у сумі 2 млн. фр. і пропонує ті ж види послуг, оцінюючи, проте, медичну допомогу за кордоном в 50 тис. фр. Багаж також застрахований, але за умови, що за нього відповідає авіакомпанія. Щоб бути застрахованим під час подорожі, транспортний квиток повинний бути придбаний по картці.
Компанія "Еврокард/Мастеркард" пропонує дві картки: еврокард/мастеркард і голд/мастеркард. По картці еврокард/мастеркард медичні витрати оцінюються в сумі 70 тис. фр., уся страховка в подорожі передбачена в сумі 600 тис. фр., відсутня страховка по ануляції і перериванню поїздок. Картка голд/мастеркард страхує клієнтів на випадок госпіталізації за кордоном в розмірі 1 млн. фр., а за затримку видачі багажу передбачається виплата в сумі 1500-3500 фр., якщо проїздний буде придбаний по картці.
"Віза" пропонує 2 картки: "Віза прем'єр" і "блакитну картку Віза". "Віза прем'єр" страхує своїх клієнтів на суму 12 млн. фр., по медичних витратах за кордоном виплачує 20 тис. фр., передбачає страховку по ануляції і перериванню перебування в розмірі 30 тис. фр. у рік на людину.
"Блакитна картка Віза" оцінює весь капітал страховки на суму 300 тис. фр., а на медичні витрати за кордоном виплачує 15-30 тис. фр. Для одержання страховки необхідно придбати транспортні квитки по картці "Віза", а по картці "Віза прем'єр" і розміщення повинно бути також оплачено карткою.
Продаючи тури, турагент активно інформує туристів про можливості страхових гарантій подорожі. Це вселяє туристу впевненість у безпеці подорожі, знімає сумніви в придбанні їм туру.
До питань безпеки в туризмі належать також такі аспекти.
· відповідність підготування туристів категорії маршруту, туру (якщо мова йде про спортивні, похідні, пригодницькі тури і т.п.). На ряд маршрутів туристи припускаються тільки при наявності медичної довідки про відсутність протипоказань до подорожі (наприклад, тури в гори);
· наявність високої кваліфікації в гідів, інструкторів по туризму, що супроводжують туристів на маршруті (не припускаються до роботи з туристами люди випадкові, непідготовлені);
· належне устаткування безпечних трас пересування туристів, а також пунктів їхніх зупинок.
Все це серйозні проблеми, що вирішуються туристськими фірмами з метою успішної роботи своїх підприємств. Компанії, що займаються страхуванням у сфері туризму, вкладають кошти в попереджувальні заходи. Наприклад, із метою попередження пропажі туристів на маршрутах подорожей забезпечують туристів радіостанціями.